Campo DC | Valor | Idioma |
dc.creator | Jesus, Lana Tuan Borges de | - |
dc.date.accessioned | 2022-01-27T18:23:45Z | - |
dc.date.available | 2013 | - |
dc.date.available | 2022-01-27T18:23:45Z | - |
dc.date.issued | 2013 | - |
dc.identifier.uri | https://repositorio.ufba.br/handle/ri/34716 | - |
dc.description.abstract | This monographic study aimed to extend the research conducted by the Institutional Program
of Scientific Initiation Scholarships PIBIC-UFBA (2011-2012), entitled Specialized
Education Assistance for disabled children in Childhood Education which had as its object of
study, the investigation of the reality of Specialized Education Assistance (AEE), which aims
students with visual impairments (DV) in Childhood Education (EI) in Salvador-Bahia. The
aim of the research was to understand and analyze the AEE offered to visual impaired
students enrolled in public institutions of Childhood Education in Salvador. Survey
participants included the manager of Special Education of the City, AEE specialized teachers,
regular classroom teachers working with blind student sand four blind children. In turn, from
a qualitative research, with an approach to the type of case study, this final work aimed to
broaden the discussion above, adding data on the development of children with visual
impairments and the pedagogic practice of Specialized Educational Service towards this target
audience of Special Education. Thus, the general objective of the present study was to
investigate the pedagogical practice of the AEE, which is offered to children with visual
impairments included in the municipal Childhood Education in Salvador, relating it to the
process of development and learning of children. The subjects of the present study were: three
children with visual impairments included in Childhood Education in Early Childhood
Municipal Centers (CMEI's) Salvador (SSA-BA), and the specialist teacher in Specialized
Educational Care (AEE) who provides support for these children. The text approaches,
discusses and analyzes the development of children with visual impairments related to the
pedagogical practice developed by an AEE professional in an AEE Center (CAEE) for blind
people from SSA-BA. | pt_BR |
dc.language | por | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal da Bahia | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Educação infantil | pt_BR |
dc.subject | Deficiência Visual | pt_BR |
dc.subject | Práticas Pedagógicas em AEE | pt_BR |
dc.subject | Childhood Education | pt_BR |
dc.subject | Visual Impairmen | pt_BR |
dc.subject | Pedagogical Practices in AEE | pt_BR |
dc.title | Deficiência visual na educação infantil: a prática pedagógica em atendimento educacional especializado | pt_BR |
dc.type | Trabalho de Conclusão de Curso | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFBA | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.subject.cnpq | Educação | pt_BR |
dc.contributor.advisor1 | Galvão, Nelma de Cássia Silva Sandes | - |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/2034055282172519 | pt_BR |
dc.contributor.referee1 | Ribeiro, Maria Izabel | - |
dc.contributor.referee2 | Martinez, Amanda Botelho Carbacho | - |
dc.description.resumo | Este estudo monográfico teve o intuito de prolongar a pesquisa realizada através do Programa
Institucional de Bolsas de Iniciação Científica PIBIC-UFBA (2011-2012), intitulada O
Atendimento Educacional Especializado às crianças da Educação Infantil com deficiência
que teve como objeto de estudo, investigar a realidade do Atendimento Educacional
Especializado (AEE), voltado aos alunos com deficiência visual (DV) na Educação Infantil
(EI) em Salvador-Ba. O objetivo da pesquisa foi conhecer e analisar o AEE que é oferecido
aos alunos com DV matriculados na rede pública da EI da cidade de Salvador. Os
participantes da pesquisa foram: o gestor da Educação Especial do Município, os professores
especializados em AEE, os professores das classes regulares que atendem os alunos com DV
e quatro crianças com DV. Por sua vez, a partir de uma pesquisa qualitativa, com abordagem
do tipo estudo de caso, este trabalho monográfico de conclusão de curso visou ampliar a
discussão acima, acrescentando dados sobre o desenvolvimento da criança com deficiência
visual e sobre a prática pedagógica do Atendimento Educacional Especializado voltado para
este público alvo da Educação Especial. Sendo assim, o Objetivo Geral deste presente estudo
foi: investigar a prática pedagógica do AEE, oferecido à criança com deficiência visual
incluída na rede municipal da Educação Infantil da cidade de Salvador, relacionando-a com o
processo de desenvolvimento e aprendizagem dessas crianças. Foram sujeitos da atual
pesquisa: três crianças com deficiência visual incluídas na Educação Infantil em Centros
Municipais de Educação Infantil (CMEI’s) do município de Salvador (SSA-BA); e a
professora especialista em Atendimento Educacional Especializado (AEE) que presta apoio a
estas crianças. O texto aborda, discute e analisa o desenvolvimento da criança com deficiência
visual relacionado com prática pedagógica desenvolvida pelo profissional de AEE em Centro
de AEE (CAEE) para DV de SSA-BA. | pt_BR |
dc.publisher.department | Faculdade de Educação | pt_BR |
Aparece nas coleções: | Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) - Pedagogia (FACED)
|