Campo DC | Valor | Idioma |
dc.creator | Oliveira, Daniel Paim de Mattos | - |
dc.date.accessioned | 2022-02-10T11:28:56Z | - |
dc.date.available | 2022-02-10 | - |
dc.date.available | 2022-02-10T11:28:56Z | - |
dc.date.issued | 2021-12-06 | - |
dc.identifier.citation | ABNT | pt_BR |
dc.identifier.uri | https://repositorio.ufba.br/handle/ri/34748 | - |
dc.description.abstract | Theater is a powerful educational tool, especially because it allows theindividual puts himself in the other's shoes and understands their pains and motivations. The game is a didactic form of group interaction, which accelerates the development cognitive. Being certain that the individual who goes through the experience of the Games Viola Spolin's Theatricals expands her vision of the world, of herself and of the other, in addition to establishing relations between the real and the imaginary. Starting from these assumptions, this monograph aims to understand how the use of Theatrical Games by Viola Spolin is able to improve the quality of the relationshipamong children from Elementary School Early Years. To that end, a qualitative literature review to assess and understand how these games cooperate for the development of interpersonal relationships of the students of the
child education. In view of the current scenario of the coronavirus pandemic, SARS-CoV2 (COVID-19), which made field research impossible, was brought methodological experimentation made by professor Ricardo Ottoni Vaz Japiassu, for through theatrical games adopted with students from the teaching of grades equivalent to the studied in the present work, as well as the practical experience of Professor Cláudio Rejane Alves dos Anjos adapted to the present moment of social distancing due to the pandemic. Furthermore, the impressions of some authors who adopted Spolin's practices. | pt_BR |
dc.description.sponsorship | OUTRAS | pt_BR |
dc.language | por | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal da Bahia | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Jogos Teatrais | pt_BR |
dc.subject | Relações Interpessoais | pt_BR |
dc.subject | Viola Spolin | pt_BR |
dc.subject | Escola | pt_BR |
dc.subject | Anos Iniciais | pt_BR |
dc.subject | Desenvolvimento | pt_BR |
dc.title | Os Jogos Teatrais De Viola Spolin Como Instrumento De Desenvolvimento Das Relações Interpessoais No Contexto Escolar Do Ensino Fundamental Anos Iniciais | pt_BR |
dc.title.alternative | Viola Spolin's Theatrical Games as an Instrument for Developing Interpersonal Relationships in the School Context of Elementary School Early Years | pt_BR |
dc.type | Trabalho de Conclusão de Curso | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFBA | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.subject.cnpq | CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::TEATRO | pt_BR |
dc.contributor.advisor1 | Oliveira, Urânia Auxiliadora Santos Maia de | - |
dc.contributor.advisor1ID | 0000-0003-1462-2233 | pt_BR |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/2781619787919218 | pt_BR |
dc.contributor.referee1 | Leão, Raimundo Matos de | - |
dc.contributor.referee1Lattes | http://lattes.cnpq.br/2526825405717066 | pt_BR |
dc.contributor.referee2 | Cerqueira, Vanessa Vieira de Almeida de | - |
dc.description.resumo | O Teatro é uma poderosa ferramenta educativa, em especial porque permite que o
indivíduo se coloque no lugar do outro e compreenda suas dores e motivações. O
jogo é uma forma didática de interação grupal, que acelera o desenvolvimento
cognitivo. Sendo certo que o indivíduo que passa pela experiência dos Jogos
Teatrais de Viola Spolin amplia a sua visão sobre o mundo, sobre si mesmo e sobre
o outro, além de estabelecer relações entre o real e o imaginário. Partindo destes
pressupostos, esta monografia tem por objetivo compreender como a utilização de
Jogos Teatrais de Viola Spolin é capaz de aperfeiçoar a qualidade do relacionamento
entre crianças do Ensino Fundamental Anos Iniciais. Para tanto, realizou-se uma
revisão de literatura qualitativa para avaliar e compreender de que forma esses
jogos cooperam para o desenvolvimento das relações interpessoais dos alunos da
educação infantil. Tendo em vista o atual cenário de pandemia de coronavírus,
SARS-CoV2 (COVID-19), que impossibilitou a pesquisa de campo, foi trazido
experimentação metodológica feita pelo professor Ricardo Ottoni Vaz Japiassu, por
meio de jogos teatrais adotados com alunos do ensino de séries equivalentes ao
estudado no presente trabalho, bem como experiência prática do professor Cláudio
Rejane Alves dos Anjos adaptada ao presente momento de distanciamento social
em função da pandemia. Outrossim, é trazido no trabalho as impressões de alguns
autores que adotaram as práticas de Spolin. | pt_BR |
dc.publisher.department | Escola de Teatro | pt_BR |
Aparece nas coleções: | Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) - Escola de Teatro
|