Campo DC | Valor | Idioma |
dc.creator | Mendonça, Milena Siqueira Santos | - |
dc.date.accessioned | 2022-07-03T20:49:43Z | - |
dc.date.available | 2022-07-03T20:49:43Z | - |
dc.date.issued | 2021-11-05 | - |
dc.identifier.uri | https://repositorio.ufba.br/handle/ri/35627 | - |
dc.description.abstract | This work concerns the public non-statement management (publicization) of the Symphonic
Orchestra of Bahia (Osba). It is a case report that aims to know the changes in a publicized
symphonic orchestra. For this purpose, we referred to several sources of evidence such as the
following documents: Master Plan for Reform of the State Apparatus (MPRSA), National
Plan of Culture (NPC), Law nº 9.637/98, among others; file records, as extracts from the media,
management contracts, quarterly reports from Osba delivered to the Secretary of Culture;
interviews with artistic and executive directors and musicians; and direct observations at the
orchestra performance venues. Thereafter, data were triangulated to perform the analysis. It
was observed that in the 1990s MPRSA introduced a management model so-called “publicization”,
which is based on the management transfer of non-exclusive State services to Social
Organizations (SO). In 2010, NPC point towards cultural management with the articulation
between the State and Civil Society and the encouragement of the adhesion of social organizations.
Publicization is, therefore, a management model aligned to the purposes of the NPC
regarding cultural management, to improve efficiency in public service delivery, including the
orchestral performance. The results of this study indicate that publicizing Osba has brought
about transformations in the areas of management, music, and work. | pt_BR |
dc.description.sponsorship | CAPES | pt_BR |
dc.language | por | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal da Bahia | pt_BR |
dc.subject | Gestão | pt_BR |
dc.subject | Orquestra | pt_BR |
dc.subject | Publicização | pt_BR |
dc.subject.other | Management | pt_BR |
dc.subject.other | Orchestra | pt_BR |
dc.subject.other | Publicization | pt_BR |
dc.title | “Joga as armas para lá, traz a orquestra” publicização e resistência da OSBA | pt_BR |
dc.title.alternative | “Throw the guns over there, bring the orchestra: Osba´s publicity and resistance) | pt_BR |
dc.type | Tese | pt_BR |
dc.contributor.referees | Oliveira, Paulo Cesar Miguez de | - |
dc.publisher.program | Núcleo de Pós-Graduação em Administração (NPGA) | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFBA | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.subject.cnpq | Ciências Sociais Aplicadas | pt_BR |
dc.contributor.advisor1 | Santos, Maria Elisabete Pereira dos | - |
dc.contributor.advisor1ID | https://orcid.org/0000-0001-8565-1125 | pt_BR |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/0544260389945180 | pt_BR |
dc.contributor.advisor-co1 | Benevides, Tânia Moura | - |
dc.contributor.advisor-co1Lattes | http://lattes.cnpq.br/2494548196605610 | pt_BR |
dc.contributor.referee1 | Santos, Maria Elisabete Pereira dos | - |
dc.contributor.referee1ID | https://orcid.org/0000-0001-8565-1125 | pt_BR |
dc.contributor.referee1Lattes | http://lattes.cnpq.br/0544260389945180 | pt_BR |
dc.contributor.referee2 | Benevides, Tânia Moura | - |
dc.contributor.referee2Lattes | http://lattes.cnpq.br/2494548196605610 | pt_BR |
dc.contributor.referee3 | Ferreira, Fábio Almeida | - |
dc.contributor.referee3Lattes | http://lattes.cnpq.br/0767810129524053 | pt_BR |
dc.contributor.referee4 | Andrade, Bruno Amaral | - |
dc.contributor.referee4Lattes | http://lattes.cnpq.br/9096939777753331 | pt_BR |
dc.contributor.referee5 | Canedo, Daniele Pereira | - |
dc.contributor.referee5ID | https://orcid.org/0000-0002-6094-2951 | pt_BR |
dc.contributor.referee5Lattes | http://lattes.cnpq.br/5747590488687668 | pt_BR |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/5924846480513878 | pt_BR |
dc.description.resumo | Este trabalho é sobre a publicização da Orquestra Sinfônica da Bahia (Osba). Trata-se de um
de um estudo de caso, com o objetivo de conhecer as transformações ocorridas em uma orquestra
sinfônica publicizada. Para tanto, foram consultadas diversas fontes de evidência, tais
como os seguintes documentos: Plano Diretor da Reforma do Aparelho do Estado (PDRAE),
Plano Nacional de Cultura (PNC), Lei nº 9.637/98, dentre outros; os registros de arquivos,
como os extratos de mídia, contrato de gestão, relatórios trimestrais da Osba à Secretaria de
Cultura; entrevistas com diretores artístico, executivo e músicos; e observações diretas nos
locais de apresentação da orquestra. A partir daí, os dados foram triangulados para análise.
Observou-se que, na década de 1990, o PDRAE apresentou um modelo de gestão denominado
publicização, baseado na transferência de gestão de serviços não exclusivos do Estado para as
organizações sociais (OSs). Em 2010, o PNC aponta para uma gestão cultural com a articulação
entre o Estado e a sociedade civil e o incentivo à adesão de organizações sociais. A publicização
é, portanto, um modelo de gestão alinhado aos propósitos do PNC para a gestão cultural,
de modo a melhorar a eficiência na prestação do serviço público, inclusive, na atividade
orquestral. Os resultados deste estudo apontam que a publicização trouxe transformações à
Osba nos âmbitos da gestão, da música e do trabalho. | pt_BR |
dc.publisher.department | Escola de Administração | pt_BR |
dc.contributor.refereesLattes | http://lattes.cnpq.br/3768235310676630 | pt_BR |
Aparece nas coleções: | Tese (NPGA)
|