Campo DC | Valor | Idioma |
dc.creator | Pereira, Anderson Silva | - |
dc.date.accessioned | 2023-03-07T13:36:04Z | - |
dc.date.available | 2023-03-07T13:36:04Z | - |
dc.date.issued | 2020-09-22 | - |
dc.identifier.uri | https://repositorio.ufba.br/handle/ri/36686 | - |
dc.description.abstract | This research aimed to analyze the conception(s) of playfulness present in the initial training of Pedagogy students at the State University of Southwest Bahia, underlying the course project anchored in the discipline of “Art and Playfulness in Education” looking at training practices. In this research, the various aspects of playfulness and its ambivalence in the field of teacher education were explored. This is a qualitative and exploratory investigation, carried out in 2019 with students from the 7th semester of the Pedagogy Course, at the State University of Southwest Bahia (UESB), Campus de Itapetinga, whose data production was carried out from three instruments, namely:
document analysis (Pedagogical Project of the Pedagogy Course), Intervention Practices Training and focus group. Content analysis was the technique used and it allowed us to find two categories of analysis: initial training and continuing training. It was evidenced that in the Pedagogy course, a conception of ludicity is spread very close to playing and playing and linked to early childhood education, which promotes the understanding that ludicity has not been problematized in its plurality of conceptions. The data also showed that knowledge about playfulness has been propagated more specifically through continuing education and extension actions. Thus, the analysis of the research data contributed so that we could strengthen the discourse regarding the need for a potentially ludic training beyond playing and playing. | pt_BR |
dc.language | por | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal da Bahia | pt_BR |
dc.subject | Educaçao | pt_BR |
dc.subject | Fomaçao docente | pt_BR |
dc.subject | Práticas formativas | pt_BR |
dc.subject | Ludicidade | pt_BR |
dc.subject.other | Education | pt_BR |
dc.subject.other | Formation teacher | pt_BR |
dc.subject.other | Training practices | pt_BR |
dc.subject.other | Ludicity | pt_BR |
dc.title | Concepções de ludicidade presentes na formação inicial de graduandos em pedagogia: perspectivando práticas formativas | pt_BR |
dc.title.alternative | Conceptions of ludicity present in the initial training of undergraduates in pedagogy: looking at training practices | pt_BR |
dc.type | Dissertação | pt_BR |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFBA | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | pt_BR |
dc.contributor.advisor1 | Ferreira, Lucia Gracia Trindade | - |
dc.contributor.advisor1ID | https://orcid.org/0000-0003-3655-9124 | pt_BR |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/2208995326703695 | pt_BR |
dc.contributor.referee1 | Zen, Geovana Cristina | - |
dc.contributor.referee2 | Neves, Barbara Coelho | - |
dc.contributor.referee3 | Gomes, Sabrina Torres | - |
dc.contributor.referee4 | Ferraz, Roselane Duarte | - |
dc.creator.Lattes | https://lattes.cnpq.br/4953202772930757 | pt_BR |
dc.description.resumo | Esta pesquisa teve como objetivo analisar a(s) concepção(ões) de ludicidade presente (s) na
formação inicial de estudantes de Pedagogia da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia,
subjacente ao projeto do curso ancorada na disciplina de “Arte e Ludicidade na Educação”
perspectivando práticas formativas. Nesta pesquisa, foram explorados os diversos aspectos da
ludicidade e sua ambivalência no campo de formação de professores. Trata-se de uma
investigação qualitativa e exploratória, realizada, no ano de 2019 com alunos do 7º semestre do
Curso de Pedagogia, da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB), Campus de
Itapetinga, cuja produção dos dados, procedeu-se a partir de três instrumentos, sendo: análise
documental (Projeto Pedagógico do Curso de Pedagogia), Práticas de Intervenção Formação e
grupo focal. A análise de conteúdo foi a técnica utilizada e que nos permitiu encontrar duas
categorias de análise: formação inicial e formação contínua. Foi evidenciado que no curso de
Pedagogia difunde uma concepção de ludicidade muito próximo do brincar e jogar e ligada a
educação infantil, o que promove a compreensão que a ludicidade não vem sendo
problematizada em sua pluralidade de concepções. Os dados ainda mostraram que a o
conhecimento sobre a ludicidade vem sendo propagado mais especificamente através da
formação contínua e das ações de extensão. Assim, a análise dos dados da pesquisa contribuiu
para que pudéssemos fortalecer o discurso referente a necessidade de uma formação
potencialmente lúdica para além do brincar e jogar. | pt_BR |
dc.publisher.department | Faculdade de Educação | pt_BR |
dc.type.degree | Mestrado Acadêmico | pt_BR |
Aparece nas coleções: | Dissertação (PGEDU)
|