Campo DC | Valor | Idioma |
dc.creator | Sousa, Jairo Wilkens da Costa | - |
dc.date.accessioned | 2023-04-25T13:27:33Z | - |
dc.date.available | 2023-04-25T13:27:33Z | - |
dc.date.issued | 2022-11-22 | - |
dc.identifier.uri | https://repositorio.ufba.br/handle/ri/36925 | - |
dc.description.abstract | I present in this memoir facts that consist of information that lead to the article and the final
product of the master's degree, based on the approaches that involve all my performance in the
construction of each piece, aiming a final concert followed by recording of these eleven
contemporary works for unaccompanied clarinet of seven composers from Bahia. As I highlight
the biography consisted of musical background and expertise as a clarinet player and researcher
of Brazilian concert music. I also described the enrollment in the Professional Graduate
Program through a general perception about the course. I have tried, then, to describe in detail
the experiences occurred throughout the academic development in the Graduate Program
(PPGPROM) of the School of Music (EMUS) at Federal University of Bahia (UFBA). As far
as my perspectives are concerned, I point out reflections about the taken courses. Along with
these reflections, I have described learning strategies during the practices of each work, in
addition to the recording audio equipment used, which for my understanding, became at the
same time, a technical basis of research for the resolution of a good performance and recording
of the final product. Therefore, the final results of this research consists of summarizing in the
final conclusions, where I explain in chronological line the reason for joining this master's
program and how I had access to this collection of pieces. The biggest focus is in the artistic
performance of these pieces, due to the rare repertoire, which made me consider that these
pieces have positively impacted the evolution of technical and musical skills within the
palindrome of Brazilian music for unaccompanied clarinet. Finally, and no less important, all
the pieces from this research are recorded and it is available for the general public to enjoy on
my personal YouTube channel.
Keywords: | pt_BR |
dc.language | por | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal da Bahia | pt_BR |
dc.subject | Clarineta Solo | pt_BR |
dc.subject | Compositores Baianos | pt_BR |
dc.subject | Música Contemporânea | pt_BR |
dc.subject.other | Solo Clarinet | pt_BR |
dc.subject.other | Composers from Bahia | pt_BR |
dc.subject.other | Contemporary Music | pt_BR |
dc.title | Seleção e descrição de onze obras contemporâneas para clarineta solo de sete compositores baianos e análise teórica-interpretativa da peça “peripécias op. 56: look at the sky!” de Paulo Costa Lima | pt_BR |
dc.title.alternative | Selection and description of eleven contemporary works for solo clarinet by seven composers from bahia and theoretical-interpretative analysis of the piece "peripécias op. 56: look at the sky!" by Paulo Costa Lima | pt_BR |
dc.type | Dissertação | pt_BR |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação Profissional em Música (PPGPROM) | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFBA | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.subject.cnpq | CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::MUSICA | pt_BR |
dc.contributor.advisor1 | Robatto, Pedro | - |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/1195415748348248 | pt_BR |
dc.contributor.referee1 | Robatto, Pedro | - |
dc.contributor.referee2 | Barbosa, Joel Luís da Silva | - |
dc.contributor.referee3 | Afonso, Luiz Eugenio | - |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/3988169783988568 | pt_BR |
dc.description.resumo | Apresento neste memorial fatos que consistem em informações que conduzem o artigo e o
produto final do mestrado, fundamentado nas abordagens que envolvem todo o meu
desempenho na construção de cada peça, objetivando um concerto final seguido de gravação
destas onze obras contemporâneas para clarineta solo de sete compositores baianos. Tal como
destaco a biografia constituinte a minha formação e experiência como clarinetista e pesquisador
de música brasileira de concerto, destacando também o envolvimento com o Programa de Pós-
Graduação Profissional através de uma percepção geral sobre o curso. Procurei, então,
descrever em detalhes as experiências ocorridas durante toda a trajetória acadêmica do
Programa de Pós-Graduação (PPGPROM) da Escola de Música (EMUS) da Universidade
Federal da Bahia (UFBA), onde apresento minhas perspectivas e reflexões acerca das
disciplinas cursadas. Também descrevi estratégias de aprendizagem durante as práticas de cada
obra, além dos equipamentos de captação de áudios de gravações usados, o que para o meu
entendimento, tornou-se ao mesmo tempo, uma base técnica de pesquisa para a resolução de
uma boa performance e gravação do produto final. Diante disso, o resultado final deste trabalho
consiste em uma síntese nas considerações finais, onde descrevo em linha cronológica o porquê
do ingresso ao mestrado e como tive contato com esta coleção de obras. A ênfase maior está na
performance das obras, devido a contemplação de um raro repertório, o que me leva acreditar
que as mesmas configuraram de forma assertiva na construção de habilidade técnica e musicais
dentro do panorama da música brasileira de concerto para clarineta solo. Por fim, e não menos
importante, todos os conteúdos musicais desta pesquisa estão registrados para apreciação do
público em geral no meu canal pessoal da plataforma digital YouTube. | pt_BR |
dc.publisher.department | Escola de Música | pt_BR |
dc.type.degree | Mestrado Profissional | pt_BR |
Aparece nas coleções: | Dissertação (PPGPROM)
|