Campo DC | Valor | Idioma |
dc.creator | Sousa, Iolanda Nogueira de | - |
dc.date.accessioned | 2023-10-21T17:31:11Z | - |
dc.date.available | 2023-10-21T17:31:11Z | - |
dc.date.issued | 2021-08-31 | - |
dc.identifier.uri | https://repositorio.ufba.br/handle/ri/38162 | - |
dc.description.abstract | The study consists of an investigation about the educational actions carried out by the Oral
Health Teams aimed at the population in a SD in the city of Salvador/Ba. This is a qualitative,
exploratory research, which sought to characterize educational practices, recognizing the socio educational and occupational profile of professionals, the pedagogical strategies and health
themes addressed in the midst of the social, political and cultural dimensions that cross them.
For data production, the municipal documents were consulted: the Municipal Health Plan, the
Annual Management Report and the Annual Health Schedule, and interviews were conducted
with the application of a semi-structured script for seven Dental Surgeons, five Oral Health
Assistants, one Agent Community in Health and the District Dentist. The results showed that
the main themes used are based on prevalent oral diseases and related risk factors, to the
detriment of the social determination of the health-disease process. Pedagogical strategies
prevailed in the transmission of knowledge and conditioning of techniques, but with signs of
changes demonstrated by the use of more dialogic and participatory methodologies. The study
revealed difficulties in the development of educational practices related to infrastructure needs
and the provision of material resources and the facilities associated with teamwork and in an
interdisciplinary way. Given the banking focus on conducting educational practices, it is
considered important to propose qualification processes to educators regarding problematic
educational knowledge and practices committed to the social reality, which contribute to the
constitution of subjects capable of facing new challenges posed by the Reform process Brazilian
Sanitary, in order to favor community involvement in health issues in search of their quality of
life. | pt_BR |
dc.language | por | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal da Bahia | pt_BR |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Brazil | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/br/ | * |
dc.subject | Educação em Saúde | pt_BR |
dc.subject | Saúde Bucal | pt_BR |
dc.subject | Estratégia Saúde da Família | pt_BR |
dc.subject.other | Health Education | pt_BR |
dc.subject.other | Oral Health | pt_BR |
dc.subject.other | Family Health Strategy | pt_BR |
dc.title | Práticas educativas das Equipes de Saúde Bucal, no Distrito Sanitário do Subúrbio Ferroviário, em Salvador, Bahia. | pt_BR |
dc.title.alternative | Educational practices of Oral Health Teams, in the Suburb Health District Railway, in Salvador, Bahia. | pt_BR |
dc.type | Dissertação | pt_BR |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Saúde Coletiva (PPGSC-ISC) | pt_BR |
dc.publisher.initials | ISC-UFBA | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::SAUDE COLETIVA | pt_BR |
dc.contributor.advisor1 | Soares, Catharina Leite Matos | - |
dc.contributor.referee1 | Soares , Catharina Leite Matos | - |
dc.contributor.referee2 | Matos, Mariângela Silva de | - |
dc.contributor.referee3 | Fagundes, Terezinha de Lisieux Quesado | - |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/0528636413600622 | pt_BR |
dc.description.resumo | O estudo consiste em investigação acerca das ações educativas realizadas pelas Equipes de
Saúde Bucal, destinadas à população em um DS do município de Salvador/Ba. Trata-se de uma
pesquisa qualitativa, exploratória, que buscou caracterizar as práticas educativas, reconhecendo
o perfil socioeducacional e ocupacional dos profissionais, as estratégias pedagógicas e temas
de saúde abordados em meio as dimensões sociais, políticas e culturais que as atravessam. Para
produção dos dados foram consultados os documentos municipais: o Plano Municipal de Saúde,
o Relatório Anual de Gestão e a Programação Anual de Saúde e feitas entrevistas com aplicação
de um roteiro semiestruturado para sete Cirurgiões-Dentistas, cinco Auxiliares de Saúde Bucal,
uma Agente Comunitária em Saúde e a Odontóloga Distrital. Os resultados apontaram que as
principais temáticas empregadas são pautadas nas doenças bucais prevalentes e fatores de riscos
relacionados, em detrimento a determinação social do processo saúde-doença. As estratégias
pedagógicas prevaleceram na transmissão de conhecimentos e no condicionamento de técnicas,
mas com indícios de mudanças demonstradas pela utilização de metodologias mais dialogadas
e participativas. O estudo revelou dificuldades no desenvolvimento das práticas educativas
referentes às necessidades de infraestrutura e o provimento de recursos materiais e as
facilidades associadas ao trabalho realizado em equipe e de forma multidisciplinar. Diante do
enfoque bancário na condução das práticas educativas, considera-se importante a proposição de
processos de qualificação aos educadores quanto aos saberes e práticas educativas
problematizadoras comprometidas com a realidade social, que contribuam na constituição de
sujeitos capazes de enfrentar novos desafios postos pelo processo da Reforma Sanitária
Brasileira, de modo a favorecer o envolvimento da comunidade nas questões de saúde em busca
da sua qualidade de vida. | pt_BR |
dc.publisher.department | Instituto de Saúde Coletiva - ISC | pt_BR |
dc.type.degree | Mestrado Profissional | pt_BR |
Aparece nas coleções: | Dissertação de Mestrado Profissional (ISC)
|