Campo DC | Valor | Idioma |
dc.creator | Sena Junior, Luiz Antonio Pereira de | - |
dc.date.accessioned | 2023-11-01T07:51:55Z | - |
dc.date.available | 2023-11-01T07:51:55Z | - |
dc.date.issued | 2022-07-14 | - |
dc.identifier.uri | https://repositorio.ufba.br/handle/ri/38316 | - |
dc.description.abstract | This dissertation presents a study on the correlation between scene and city based on a reflection
over the process of dramaturgical creation of the piece Ruína de Anjos, by the theatre group
from Bahia, Brazil, A Outra Theatre Company and the experience of its national circulation
with the Palco Giratório project, from the SESC organization, in 2017. Considering the city as
dramaturgy, the theatrical performance as a document and the forms of theatre that articulate
the real as an experience, its construction is based especially on the dialogue with artistresearchers involved in performing practices that happen on the streets. From the concept of
expanded dramaturgy, we propose the concept of Crossroads Dramaturgy, which manages
segments, mediates elements of the scene and the city, engages in dialogues with spaces and
times, articulating itself on the border of languages, mobilizing different forms of knowledge,
emphasising conflicts and configuring itself as a document, although ephemeral and unfinished,
culminated from a unique experience that involves artists and audiences. | pt_BR |
dc.language | por | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal da Bahia | pt_BR |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ | * |
dc.subject | Dramaturgia encruzilhada | pt_BR |
dc.subject | Cena e cidade | pt_BR |
dc.subject | Teatro de Grupo | pt_BR |
dc.subject | Teatros do Real | pt_BR |
dc.subject | A Outra Companhia de Teatro | pt_BR |
dc.subject.other | Crossroads Dramaturgy | pt_BR |
dc.subject.other | Scene and city | pt_BR |
dc.subject.other | Group theatre | pt_BR |
dc.subject.other | Real Theatres | pt_BR |
dc.subject.other | A Outra Theatre Company | pt_BR |
dc.title | DRAMATURGIA ENCRUZILHADA: UM ESTUDO SOBRE A RELAÇÃO CENA-CIDADE A PARTIR DA CRIAÇÃO DRAMATÚRGICA DO ESPETÁCULO RUÍNA DE ANJOS | pt_BR |
dc.title.alternative | Crossroads Dramaturgy: a study on the correlation between scene and city from dramaturgical creation for the piece Ruína de Anjos | pt_BR |
dc.type | Dissertação | pt_BR |
dc.publisher.program | Programa de Pós-graduação em Artes Cênicas (PPGAC) | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFBA | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.subject.cnpq | CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::TEATRO::DRAMATURGIA | pt_BR |
dc.contributor.advisor1 | Sanches, João Alberto Lima | - |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/3315565311444245 | pt_BR |
dc.contributor.referee1 | Carvalho, Francis Wilker de | - |
dc.contributor.referee1ID | https://orcid.org/0000-0001-9301-8821 | pt_BR |
dc.contributor.referee1Lattes | http://lattes.cnpq.br/1364443962519272 | pt_BR |
dc.contributor.referee2 | Brito, Marcelo Sousa | - |
dc.contributor.referee2Lattes | http://lattes.cnpq.br/5194494386826287 | pt_BR |
dc.contributor.referee3 | Sanches, João Alberto Lima | - |
dc.contributor.referee3Lattes | http://lattes.cnpq.br/3315565311444245 | pt_BR |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/0341345439463366 | pt_BR |
dc.description.resumo | Esta dissertação apresenta um estudo sobre a relação entre cena e cidade a partir de uma reflexão
sobre o processo de criação dramatúrgica do espetáculo Ruína de Anjos, do grupo baiano A
Outra Companhia de Teatro e a experiência de sua circulação nacional pelo projeto Palco
Giratório, do SESC, em 2017. Considerando a cidade como dramaturgia, a obra teatral como
um documento e os teatros que articulam o real como experiência, sua construção teórica erguese, especialmente, no diálogo com artistas-pesquisadores envolvidos em práticas cênicas que se
dão na rua. A partir da noção de dramaturgia expandida, propõe-se uma Dramaturgia
Encruzilhada, que negocia camadas, media elementos da cena e da cidade, dialoga com espaços
e tempos, articulando-se na fronteira das linguagens, mobilizando saberes, acentuando conflitos
e configurando-se como um documento, ainda que efêmero e inacabado, resultado de uma
experiência singular que envolve artistas e públicos. | pt_BR |
dc.publisher.department | Escola de Teatro | pt_BR |
dc.type.degree | Mestrado Acadêmico | pt_BR |
Aparece nas coleções: | Dissertação (PPGAC)
|