Campo DC | Valor | Idioma |
dc.creator | Pitta, Gabriella Santana da Silva | - |
dc.date.accessioned | 2023-12-11T21:26:45Z | - |
dc.date.available | 2023-12-11T21:26:45Z | - |
dc.date.issued | 2023-07-19 | - |
dc.identifier.uri | https://repositorio.ufba.br/handle/ri/38637 | - |
dc.description.abstract | The present work aimed to analyze how the results of academic production (from 2010 to 2019) on Ethnic-Racial Relations in Youth and Adult Education can contribute to the understanding of the field of studies of this modality. We carried out a research with a qualitative approach, of the State of Knowledge type (ROMANOWSKI and ENS, 2006), with a methodology inspired by the studies of Haddad (2000), Sposito (2000) and Sanceverino and Laffin (2020). As a theoretical reference, we use Gomes (2005, 2011, 2017 Passos (2010), Nascimento (2016), Carneiro (2005), as well as Arroyo (2011), Di Pierro and Joia (2001), Haddad and Ximenes (2018), among other authors who
supported us in the attempt to dialogue between Youth and Adult Education (YAE) and Ethnic-Racial Relations, focusing on issues of the black population. titles, of which only 25 dealt with the theme, 11 Academic Master's dissertations, 11 Professional Master's dissertations and three theses. In general, the works pointed to difficulties in the implementation of Law nº 10.639/2003 in the Educational Policy and in the pedagogical practices of YAE. The results led to the conclusion that the myth of racial democracy permeates this educational modality, in the academic, political and pedagogical scopes. However, despite the scarcity of works that deal directly with racial issues in
YAE, we observe the growing concern of researchers and researchers in collaborating so that this field of study advances in the fight against racism. | pt_BR |
dc.language | por | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal da Bahia | pt_BR |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ | * |
dc.subject | Educação de Jovens e Adultos | pt_BR |
dc.subject | Relações Étnico-Raciais | pt_BR |
dc.subject | Estado do Conhecimento | pt_BR |
dc.subject.other | Youth and Adult Education | pt_BR |
dc.subject.other | Ethnic-Racial Relations | pt_BR |
dc.subject.other | State of Knowledge | pt_BR |
dc.title | Relações Étnico-raciais na Educação de Jovens e Adultos: tendências da produção acadêmica brasileira (2010-2019) | pt_BR |
dc.title.alternative | Ethnic-Racial Relations in Youth and Adult Education: trends in Brazilian academic production (2010-2019) | pt_BR |
dc.type | Dissertação | pt_BR |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFBA | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | pt_BR |
dc.contributor.advisor1 | Musial, Gilvanice Barbosa da Silva | - |
dc.contributor.advisor1ID | https://orcid.org/0000-0002-0597-8150 | pt_BR |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/3290799012387538 | pt_BR |
dc.contributor.referee1 | Faria, Edite Maria da Silva de | - |
dc.contributor.referee1Lattes | http://lattes.cnpq.br/5270482460958329 | pt_BR |
dc.contributor.referee2 | Almeida, Gabriel Swahili Sales de | - |
dc.contributor.referee2Lattes | http://lattes.cnpq.br/8923081345117231 | pt_BR |
dc.contributor.referee3 | Laffin, Maria Hermínia Lage Fernandes | - |
dc.contributor.referee3Lattes | http://lattes.cnpq.br/8076122422477570 | pt_BR |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/2378558633670777 | pt_BR |
dc.description.resumo | O presente trabalho teve o objetivo de compreender as contribuições dos resultados da produção acadêmica (de 2010 a 2019) sobre Relações Étnico-Raciais no campo da Educação de Jovens e Adultos. Realizamos uma pesquisa de abordagem qualitativa, do tipo Estado do Conhecimento (ROMANOWSKI e ENS, 2006), com metodologia inspirada pelos estudos de Haddad (2000), Sposito (2000) e Sanceverino e Laffin (2020). Como referencial teórico, utilizamos Gomes (2005, 2011, 2017 Passos (2010), Nascimento (2016), Carneiro (2005), bem como Arroyo (2011), Di Pierro e Joia (2001), Haddad e Ximenes (2018), entre outros autores e autoras que nos apoiaram
na tentativa de interlocução entre Educação de Jovens e Adultos (EJA) e Relações Étnico-Raciais, com foco em questões da população negra. A partir das buscas no Catálogo de Teses e Dissertações da CAPES , foram lidos 620 títulos, dos quais apenas 25 atenderam à temática, sendo 11 dissertações do Mestrado Acadêmico, 11 dissertações do Mestrado Profissional e três teses. De modo geral, os trabalhos apontaram para dificuldades na implementação da Lei nº 10.639/2003 na Política Educacional e nas práticas pedagógicas de EJA. Os resultados levaram à conclusão de que o mito da democracia racial permeia tal modalidade educacional, nos âmbitos
acadêmico, político e pedagógico. Entretanto, apesar do baixo número de trabalhos que tratem diretamente de questões raciais na EJA, observamos a crescente preocupação de pesquisadores e pesquisadoras em colaborar para que este campo de estudos avance no combate ao racismo. | pt_BR |
dc.publisher.department | Faculdade de Educação | pt_BR |
dc.type.degree | Mestrado Acadêmico | pt_BR |
Aparece nas coleções: | Dissertação (PGEDU)
|