dc.relation.references | ANDINA, Tiziana. Arthur Danto: philosopher of Pop. Cambridge: Cambridge Scholars
Publishing, 2011.
ARCHER, Michael. Arte contemporânea: uma história concisa. Tradução de Alexandre Krug
e Valter Lellis Siqueira. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2012.
BRAND, Myles; BRAND, Peg. Surface and deep interpretation. In: ROLLINS, Mark. Danto
and his critics. 2. ed. New Jersey: Willey-Blackwell, 2012. p. 71-83.
CARRIER, David. Indiscernibles and the essence of art: the hegelian turn in Arthur Danto`s
aesthetic theory. In: AUXIER, Randall E.; HAHN, Lewis Edwin. (ed.). The philosophy of
Arthur Danto. Chicago: Southern Illinois University Carbondale, 2013. P. 366-381.
CARROLL, Nöel. Danto, style and intention. The jornal of aesthetics and art criticism,
Madison, v. 53, n. 3, p. 251-257, Summer, 1995.
______. Danto`s new definition of art and the problem of art theories. In: ROLLINS, Mark.
(ed.). Danto and his critics. 2. ed. New Jersey: Willey-Blackwell, 2012a. p. 146-152.
______. Essence, expression, and history: Arthur Danto`s philosophy of art. In: ROLLINS,
Mark. (ed.). Danto and his critics. Second edition. New Jersey: Willey-Blackwell, 2012b. p.
118-145.
CAUQUELIN, Anne. Arte contemporânea: uma introdução. Tradução de Rejane Janowitzer.
São Paulo: Martins Fontes, 2005a.
______. Teorias da arte. Tradução de Rejane Janowitzer. São Paulo: Martins Fontes, 2005b.
CHALUMEAU, Jean-Luc. As teorias da arte: filosofia, crítica e história da arte de Platão aos
nossos dias. Tradução de Paula Taipas. Lisboa: Instituto Piaget, 1997.
CHATEAU, Dominic. Arthur Danto: philosophy on art, philosophy in art. In: AUXIER,
Randall E.; HAHN, Lewis Edwin. The philosophy of Arthur Danto. (ed.). Chicago: Southern
Illinois University Carbondale, 2013, p. 329-339.
COMPAGNON, Antoine. Os cinco paradoxos da modernidade. Tradução de Cleonice P.
Mourão, Consuelo F. Santiago e Eunice D. Galéry. 2. ed. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2010.
COPI, Irving M. Introdução à lógica. Tradução de Álvaro Cabral. 2. ed. São Paulo: Mestre Jou,
1978.
DANTO, Arthur Coleman. A transfiguração do lugar comum. Tradução de Vera Pereira. São
Paulo: Cosac Naify, 2005a.
______. Analytical philosophy of action. Cambridge University Press, 1968a.
______. Analytical philosophy of knowledge. Cambridge: University Press, 1968b.
______. Andy Warhol. Tradução de Vera Pereira. São Paulo: Cosac Naify, 2012a.
______. Após o fim da arte: a arte contemporânea e os limites da história. Tradução de Saulo
Krieger. São Paulo: Odysseus Editora, 2006.
______. As ideias de Sartre. Tradução de James Amado. 9. ed. São Paulo: Cultrix, 1993.
______. Beyond the Brillo Box: the visual arts in post-historical perspective. New York: Farrar
Straus Giroux, 1992.
______. Connections to the world: the basic concepts of philosophy. New York: Harper and
Row, 1989.
______. Crítica de arte após o fim da arte. Tradução de Miguel Gally, Clarissa Barbosa e
Leandro Aguiar. Viso: Cadernos de estética aplicada, Niterói, v. VII, n. 14 jul./dez. 2013.
______. Narration and Knowledge. New York: Columbia University Press, 2007a.
______. O abuso da beleza: a estética e o conceito de arte. Tradução de Pedro Süssekind. São
Paulo: Editora Martins Fontes, 2015.
______. O descredenciamento filosófico da arte. Tradução de Rodrigo Duarte. Belo Horizonte:
Autêntica Editora, 2014.
______. O mundo da arte. In: D’OREY, Carmo (org.). O que é a arte? A perspectiva analítica.
Tradução de Vítor Silva. Lisboa: Dinalivro, 2007b. p. 79-99.
______. Philosophizing art: selected enssays. California: University of California Press,
Berkeley and Los Angeles: 1999.
______. Replies to essays. In: ROLLINS, Mark. (ed.). Danto and his critics. New Jersey:
Willey-Blackwell, 2012b, p. 285-311.
______. Seeing and Showing. The journal of aesthetics and art criticism, [s.l.], v. 59, n. 1,
Winter, 2001.
______. The poetry of meaning and loss: the glass dresses of Karen LaMonte. Tacoma: Museum
of glass: international center of contemporary art, 2005b.
______. The end of art: a philosophical defense. History and theory, Middletown, v. 37, n. 4,
Dec. 1998.
______. Unnatural wonders: enssays from the gap between art and life. New York: Farrar,
Straus and Giroux: 2005c.
______. What art is. Yale: New Haven & London, 2013.
DICKIE, George. A tale of two artworlds. In: ROLLINS, Mark. (ed.). Danto and his critics. 2.
ed. New Jersey: Willey-Blackwell, 2012. p. 111-117.
______. Art and ontology. In: AUXIER, Randall E; HAHN, Lewis Edwin. (ed.). The
philosophy of Arthur Danto. Chicago: Southern Illinois University Carbondale, 2013. p. 313-
323.
______. Defining art. American Philosophical Quarterly, Oxford, v. 6, n. 3, jul. 1969.
______. The art circle. New York: Haven Publications, 1984.
DUARTE, Rodrigo. Varia aesthetica: ensaios sobre arte & sociedade. Belo Horizonte:
Relicário, 2014.
DUCHAMP, Marcel. Ducham du signe: écrits. Paris: Flammarion, 1994.
DUTTON, Denis. Danto, landscapc, and art. In: AUXIER, Randall E.; HAHN, Lewis Edwin.
(ed.). The philosophy of Arthur Danto. Chicago: Southern Illinois University Carbondale, 2013,
p. 255-271.
ELIOT, T. S. Tradição e talento individual. In: ENSAIOS. Tradução e notas de Ivan Junqueira.
São Paulo: Art Editora, 1989.
FOSCOLO, Guilherme. Greenberg, Danto e a crítica: problemas de um triângulo. Viso:
Cadernos de estética aplicada, Niterói, n. 4 jan./jun. 2008.
FODOR, Jerry A. Déjá vu all over again: how Danto`s aesthetics recapitulates the philosophy
of mind. In: ROLLINS, Mark. (ed.). Danto and his critics. 2. ed. New Jersey: Willey-Blackwell,
2012. p. 55-68.
FOSTER, Hal. O retorno do real: a vanguarda no final do século XX. Tradução de Célia
Euvaldo. São Paulo: Ubu Editora, 2017.
FRIED, Michael. Art and objecthood. Londres: The University of Chicago Press, 1998.
GOMBRICH, Ernst H. A história da arte. Tradução de Álvaro Cabral. 16. ed. Rio de Janeiro:
LTC, 2002.
GOMES, Helder. Relativismo axiológico e arte contemporânea. Porto: Edições Afrontamento,
2004.
GONÇALVES, Rosa Gabriella de Castro. Arthur Danto, a interpretação e a história no fim da
arte. Folha de São Paulo, São Paulo, 25 out. 2015a.
______. A arte conceitual e o fim da estética. In: CARVALHO, Marcelo; GUIMARÃES, Bruno
(org.). Estética e arte. São Paulo: ANPOF, 2015b. p. 24-32.
______. Clement Greenberg, o Expressionismo Abstrato e a crítica de arte durante a Guerra
Fria. Cultura Visual, Salvador, n. 19, jul. 2013.
GOODMAN, Henry Nelson. Quando há arte. In: D’OREY, Carmo (org.). O que é a arte? A
perspectiva analítica. Tradução de Vítor Silva. Lisboa: Dinalivro, 2007, p. 119-133.
GUASCH, Anna Maria. La crítica discrepante: Entrevistas sobre arte y pensamiento actual.
Madrid: Ensayos de Arte Cátedra, 2012.
GURGEL, Diogo. A metáfora na obra de arte: estudo I. Viso: Cadernos de estética aplicada,
Niterói, v. VI, n. 12, jul./dez. 2012.
HEGEL, Georg Wilhelm Friedrich. Cursos de estética. Tradução de Marco Aurélio Werle. 2.
ed. São Paulo: Edusp, 2001. v. 1.
HIGGINS, Kathleen M.; SOLOMON, Robert C. Atomism, art, and Arthur Danto: Danto`s
hegelian turn. In: ROLLINS, Mark. (ed.). Danto and his critics. 2. ed. New Jersey: Willey-Blackwell, 2012. p. 172-196.
KANGUSSU, Imaculada. O problema da matriz: a herança hegeliana no fim da arte proposto
por Arthur Danto. Viso: Cadernos de estética aplicada, Niterói, v. X, n. 19 jul./dez. 2016.
KELLY, Michael. Essentialism and historicism in Danto’s philosophy of art. History and
theory, Middletown, v. 37, n. 4, Dec. 1998.
KIVY, Peter. Estética: fundamentos e questões de filosofia da arte. Tradução de Luiz Calloni.
São Paulo: Paulus, 2008.
LACERTOSA, Massimiliano. The artworld and the institucional theory of art: an analytic
confrontation. SOAS Journal of Postgraduate Research, London, v. 8, 2015.
LAGE, Mariana. Tudo sendo dado: sobre imagens readymades, espelhos e triangulações. Viso:
Cadernos de estética aplicada, Niterói, v. X, n. 19, jul./dez. 2016.
LEONEL, Wesley de Faria. O papel da estética na teoria: estatuto da estética filosófica após o
fim da arte. 2017. Dissertação (Mestrado em Filosofia) – Universidade Federal de Ouro Preto,
Instituto de Filosofia, Arte e Cultura, Minas Gerais.
LEVINSON, Jerrold. Defining art historically. In: LAMARQUE, Peter; OLSEN, Stein
Haugom. Aesthetics and the philosophy of art: the analytic tradition. Massachusetts: Malden,
2004, p. 200-222.
LIMA, Eduardo Coutinho Lourenço de. A percepção após a interpretação na filosofia da arte
de Danto. Artefilosofia, Ouro Preto, n. 5, jul. 2008.
LYPP, Bernhard. The mind and the boxes: reflections on Danto`s philosophy of art. In:
AUXIER, Randall E; HAHN, Lewis Edwin. (ed.). The philosophy of Arthur Danto. Chicago:
Southern Illinois University Carbondale, 2013, p. 235-249.
MORRIS, Katherine J. Sartre. Tradução de Edgar da Rocha Marques. Porto Alegre: Artmed,
2009.
MUSEE DES BEAUX ARTS BRUEGHEL. Piscwe, [S.l.], [20-?]. Disponível em:
https://www.picswe.com/pics/musee-des-beaux-arts-brueghel-df.html. Acesso em: 08 mar.
2019
NASCIMENTO, Evandro. Derrida. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2004.
PAZETTO, Débora. Arthur Danto e a representação como limite da arte. Artefilosofia, Ouro
Preto, n. 17, dez. 2014.
______. Destino e liberdade: um ensaio sobre a teleologia latente na filosofia da arte de Arthur
Danto. Viso: Cadernos de estética aplicada, Niterói, n. 16, jan./ jul. 2015.
______. Quem, afinal a arte espelha. Viso: Cadernos de estética aplicada, Niterói, v. X, n. 19,
jul./dez. 2016.
PESSOA, Juliana. Duchamp e a doutrina da arte contemporânea. Pessoa y Pessoa, [s.l.], 7 abr.
2017. Disponível em: http://pessoaypessoa.blogspot.com/2017/04/duchamp-e-doutrina-da-arte-contemporanea.html. Acesso em: 21 maio 2019.
PLATÃO. Íon. Tradução de Cláudio Oliveira. Belo Horizonte: Autêntica, 2011.
PORTRAIT of Madame Cézanne (Roy Lichtenstein). Wikipedia, [s.l.], [20-?]. Disponível em:
https://en.wikipedia.org/wiki/Portrait_of_Madame_Cézanne_(Roy_Lichtenstein). acesso em:
05 abr. 2019
RAMME, Noéli. A estética na filosofia da arte de Arthur Danto. Artefilosofia, Ouro Preto, n.
5, jul. 2008.
______. A teoria institucional e a definição da arte. Revista Poiésis, Florianópolis, n. 17, jul.
2011.
______. É possível definir arte?. Revista Analytica, Rio de Janeiro, v. 13, n. 1, jan. 2009.
REICHER, Maria E. Introdução à estética filosófica. Tradução de Monika Ottermann. São
Paulo: Edições Loyola, 2009.
RICOEUR, Paul. O si-mesmo como um outro. Tradução de Lucy Moreira César. Campinas:
Papirus, 1991.
ROLLINS, Mark. The invisible content of visual art. In: ROLLINS, Mark. (ed.). Danto and his
critics. 2. ed. New Jersey: Willey-Blackwell, 2012, p. 43-54.
RUSH. Fred. Danto, Hegel, and the work of art. In: AUXIER, Randall E.; HAHN, Lewis
Edwin. (ed.). The philosophy of Arthur Danto. Chicago: Southern Illinois University
Carbondale, 2013, p. 459-477.
SARTRE, Jean-Paul. O ser e o nada: ensaio de ontologia fenomenológica. Tradução de Paulo
Perdigão. 20. ed. Petrópolis: Vozes, 2011.
SHAPIRO, Meyer. Style. In: KROEBER, A. L. Anthropology today: an encyclopedic
inventory. Chicago: University of Chicago Press, 1954.
SHUSTERMAN, Richard. Art as religion: transfigurations of Danto`s Dao. In: ROLLINS,
Mark. (ed.). Danto and his critics. 2. ed. New Jersey: Willey-Blackwell, 2012, p. 251-266.
SILVA, Franklin Leopoldo. Ética e literatura em Sartre. São Paulo: UNESP, 2004
SILVEIRA, Cristiane. O mundo e os mundos da arte de Arthur C. Danto: uma teoria filosófica
em dois tempos. ARS, São Paulo, v. 12, n. 23, jan. 2014.
SNYDER, Stephen. The impercebility of style in Danto`s theory of art: metaphor and the artist`s
knowledge. Edinburgh university press journals, Edinburgh, v. 1, n. 3, Dec. 2015.
SONTAG, Susan. Contra a interpretação. Tradução de Ana Maria Capovilla. Porto Alegre:
L&PM, 1987.
SÜSSEKIND, Pedro. Arte como espelho. Viso: Cadernos de estética aplicada, Niterói, n. 19
jul./dez. 2016.
______. Greenberg, Danto e o fim da arte. Kriterion, Belo Horizonte, v. 55, n. 129, jan./jun.
2014.
THE EMBARKATION for Cythera. Wikipedia, [s.l.], [20-?]. Disponível em:
https://en.wikipedia.org/wiki/The_Embarkation_for_Cythera. Acesso em: 05 maio 2019. | pt_BR |