Campo DC | Valor | Idioma |
dc.creator | SANTOS, BEATRIZ VELAME RIOS CARVALHO | - |
dc.date.accessioned | 2024-10-14T22:11:22Z | - |
dc.date.available | 2024-10-14T22:11:22Z | - |
dc.date.issued | 1-08 | - |
dc.identifier.uri | https://repositorio.ufba.br/handle/ri/40423 | - |
dc.description.abstract | This study investigates the academic and formative trajectories of physics teachers graduating from Federal Institutes, emphasizing the impact of individual experiences on the construction of professional identity. The general objective is to understand how initial teacher education in Physics at Federal Institutes contributes to the construction of teaching identity and the professional practice of graduates. The specific objectives include: (1) analyzing the challenges faced during training; (2) investigating the integration of theory and practice in the course curriculum; (3) evaluating the application of educational policies, such as the National Education Council / Full Council (CNE/CP) Resolution No. 2/2015; and (4) verifying the
participation of students in research, extension, and teaching initiation activities. Using oral history methodology, semi-structured interviews were conducted with graduates of the Physics Teaching degree at the Federal Institute of Education, Science, and Technology of Bahia. The narratives were analyzed considering aspects such as the challenges faced during training, the integration of theory and practice, and the application of educational policies. Additionally, the participation of students in research, extension, and teaching initiation activities was investigated. The results revealed the importance of an integrated approach to teaching, research, and extension in preparing future teachers, highlighting the need for continuous reflection on educational practices in Federal Institutes, contributing to a broader understanding of the formative experiences of physics teachers and strengthening undergraduate programs within the Federal Education Network. | pt_BR |
dc.language | por | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal da Bahia | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Formação de professores de Física | pt_BR |
dc.subject | Institutos federais de educação, ciência e tecnologia | pt_BR |
dc.subject | História oral | pt_BR |
dc.subject | Identidade profissional | pt_BR |
dc.subject | Narrativas | pt_BR |
dc.subject.other | Physics teacher education | pt_BR |
dc.subject.other | Oral history | pt_BR |
dc.subject.other | Professional identity | pt_BR |
dc.subject.other | Narratives | pt_BR |
dc.title | Narrativas e memórias: experiências de formação inicial na licenciatura em Física da Rede Federal de Educação | pt_BR |
dc.title.alternative | Narratives and Memories: Initial Formation Experiences in Physics Teacher Education in the Federal Network of Education. | pt_BR |
dc.type | Dissertação | pt_BR |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFBA | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULO | pt_BR |
dc.contributor.advisor1 | ROCHA, TELMA BRITO | - |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/1134914737562713 | pt_BR |
dc.contributor.referee1 | Carvalho, Felipe da Silva Pontes de | - |
dc.contributor.referee2 | Oliveira, Andreia Maria Pereira de | - |
dc.contributor.referee3 | Rocha, Telma Brito | - |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/0253104644695940 | pt_BR |
dc.description.resumo | Este estudo investiga as trajetórias acadêmicas e formativas de professores de física formados em Institutos Federais, destacando a influência das experiências individuais na construção profissional. O objetivo geral é entender de que maneira a formação inicial em licenciatura em Física nos Institutos Federais contribui para a construção dos saberes docentes e para a prática profissional dos egressos. Os
objetivos específicos incluem: (1) analisar os desafios enfrentados durante a formação; (2) investigar a integração entre teoria e prática no currículo do curso; (3) avaliar a aplicação de políticas educacionais, como a Resolução Conselho Nacional de Educação / Conselho Pleno (CNE/CP) nº 2/2015; e (4) verificar a participação dos estudantes em atividades de pesquisa, extensão e iniciação à docência. Utilizando a
metodologia da história oral, foram conduzidas entrevistas semiestruturadas com egressos da Licenciatura em Física do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da Bahia. Os relatos foram analisados considerando aspectos como os desafios enfrentados durante a formação, a integração entre teoria e prática, e a aplicação de políticas educacionais. Além disso, foi investigada a participação dos estudantes em atividades de pesquisa, extensão e iniciação à docência. Os resultados revelaram a importância de uma formação integrada entre ensino, pesquisa e extensão na preparação dos futuros professores, destacando a necessidade de uma reflexão contínua sobre as práticas educacionais nos Institutos
Federais, contribuindo para uma compreensão mais ampla das experiências formativas dos professores de física e para o fortalecimento das licenciaturas na Rede Federal de Educação. | pt_BR |
dc.publisher.department | Faculdade de Educação | pt_BR |
dc.type.degree | Mestrado Acadêmico | pt_BR |
Aparece nas coleções: | Dissertação (PGEDU)
|