Campo DC | Valor | Idioma |
dc.creator | Araujo, Caio | - |
dc.date.accessioned | 2025-04-03T17:03:42Z | - |
dc.date.available | 2025-04-03T17:03:42Z | - |
dc.date.issued | 2024-09-05 | - |
dc.identifier.uri | https://repositorio.ufba.br/handle/ri/41675 | - |
dc.description.abstract | Praise to the sample: Rei Lacoste and Everyday Remixes is the thesis in which
I develop a study on the creative process in the field of remixing visual, sound,
and relational works, expressed in the creative process and the relationship
between text and artistic product. The writing is a reflection of this process
and is also understood as a work produced in the first person and poetic
form. Concepts such as remix, quotation, sample, re-edition, and cover are
associated with my experience in the peripheral neighborhood of Boca do
Rio, a region on the coast of Salvador, and are present in the works exhibited here, as well as in the theoretical considerations with which I dialogue.
Everyday experiences, fiction, identity, territory, and relational issues are all
part of the reflections contained in the text. The remixes here are in the field
of reconfigurations in an attempt to give another meaning to myself and
the things around me. In the field of multilingualism, I dialogue with authors
such as Eduardo Navas, Oswald de Andrade, and Nicolas Borriaud, among
others. Relationships were also established between artistic experiences
and artistic-theoretical references from the most diverse areas, such as music, cinema, literature, sociology, philosophy, and anthropology, in order to
create speculations about a process of creation in the arts that is reflexive
and particular, but with pretensions of universal readings. | pt_BR |
dc.description.sponsorship | FAPESB - Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado da Bahia | pt_BR |
dc.language | por | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal Da Bahia | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Arte contemporânea | pt_BR |
dc.subject | Processos criativos | pt_BR |
dc.subject | Remix | pt_BR |
dc.subject | Periferia | pt_BR |
dc.subject | Interdisciplinaridade | pt_BR |
dc.subject.other | Contemporary art | pt_BR |
dc.subject.other | Creative processes | pt_BR |
dc.subject.other | Remix | pt_BR |
dc.subject.other | Periphery | pt_BR |
dc.subject.other | Interdisciplinarity | pt_BR |
dc.title | Elogio ao sample: Rei Lacoste e remixes cotidianos | pt_BR |
dc.type | Tese | pt_BR |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Artes Visuais (PPGAV ) | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFBA | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.subject.cnpq | CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::MUSICA | pt_BR |
dc.subject.cnpq | CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::FOTOGRAFIA | pt_BR |
dc.subject.cnpq | CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::CINEMA | pt_BR |
dc.contributor.advisor1 | Gatti, Fábio | - |
dc.contributor.referee1 | Barata, Danilo | - |
dc.contributor.referee2 | Aguiar, Fernanda | - |
dc.contributor.referee3 | Pimentel, Ludmila | - |
dc.contributor.referee4 | Filho, Pedro | - |
dc.contributor.referee5 | Gatti, Fábio | - |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/3491538121429985 | pt_BR |
dc.description.resumo | Elogio ao Sample: Rei Lacoste e Remixes Cotidianos é a tese em que desenvolvo um estudo sobre o processo de criação no campo do remix de obras
visuais, sonoras e relacionais, expressas no fazer criativo e na relação entre
texto e produto artístico. A escrita é reflexo desse processo, sendo entendida também como um trabalho, produzida em primeira pessoa e de forma
poética. Conceitos como remix, citação, sample, reedição, cover estão associados à minha vivência no bairro periférico da Boca do Rio, região da orla de
Salvador, e presentes nos trabalhos aqui expostos como nas considerações
teóricas com as quais dialogo. Experiências cotidianas, ficção, identidade,
território e questões relacionais fazem parte das reflexões contidas no texto. Os remixes aqui estão no campo das reconfigurações, na tentativa de dar
outro sentido a mim e às coisas à minha volta. No campo da multilinguagem,
dialogando com autores como Eduardo Navas, Oswald de Andrade, Nicolas
Borriaud, dentre outros. Também foram estabelecidas relações entre experiências artísticas e referenciais artístico-teóricos das mais diversas áreas,
como música, cinema, literatura, sociologia, filosofia e antropologia, a fim
de criar especulações de um processo de criação em artes que se apresenta
reflexivo e particular, mas com pretensões de leituras universais. | pt_BR |
dc.publisher.department | Escola de Belas Artes | pt_BR |
dc.type.degree | Doutorado | pt_BR |
Aparece nas coleções: | Tese (PPGAV)
|