Campo DC | Valor | Idioma |
dc.creator | SILVA, SEBASTIÃO DE SALES | - |
dc.date.accessioned | 2023-04-12T12:23:15Z | - |
dc.date.available | 2023-04-12T12:23:15Z | - |
dc.date.issued | 2022-10-26 | - |
dc.identifier.uri | https://repositorio.ufba.br/handle/ri/36820 | - |
dc.description.abstract | The thesis "danced" here presents a sewing of memories about the play of Boi de Reis
throughout my very history. In this narrative, I play with the passage of my time as a boy
until I reach my pedagogical-performative wanderings as a player in the popular scene.
The weaving of this text intends to meet the need to recognize the play of the Boi de Reis,
which has been going on for more than one hundred years in the city of Vera Cruz/RN, as a
way of knowing through the body of my people and of so many others who make this play.
In particular, I focus on the whole play and dedicate myself to the perception of Catirina's
body – the only female presence in the ludic play of the Boi. With her, I seek to study the
poetic construction and the cultural and educational knowledge immersed in the context
of this Bois’ dance. The self-referential investigative research addresses poetic-political,
sensory-social, and imagetic-cultural issues that cross my path in the materialization of
the character Catirina in her different versions during the creative process. With this, I
intend to bring into debate some propositions about the universe of play, understanding it
as a cultural representation of a given social group, a given place, a given people. Those
who guide this text are MACHADO (2017), with Danças no Jogo da Construção Poética,
OLIVEIRA (2021), with Filosofia da Ancestralidade, RUFINO (2016), with Pedagogia das
Encruzilhadas, SANTOS (2002), making the cross with Corpo e Ancestralidade. I evoke
GLISSANT (2021) to dance with me and his Poética da Relação, and MARTINS (2021) in
Performances do tempo espiralar. I share the contributions of AMOROSO (2009) whose
miudinho made me spin. SANTOS (2020) drummed in this "danced" thesis, tuning me to
the Poetics of Relationships. The great Master Tião Carvalho, a brincante of the Boi and
my godfather in the play, illuminated my steps in the scene and in the ways of playing.
The construction of this weaving recovers my ancestrality, for with it I play and access the
ancestral divinities of the "Serestar Catirinas," an artistic work that is the outcome of this
doctoral research. | pt_BR |
dc.language | por | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal da Bahia | pt_BR |
dc.subject | Danças | pt_BR |
dc.subject | Brincador de bois | pt_BR |
dc.subject | Catirinas | pt_BR |
dc.subject | Jogo e ancestralidade | pt_BR |
dc.subject.other | Dances | pt_BR |
dc.subject.other | Bois’ player | pt_BR |
dc.subject.other | Catirinas | pt_BR |
dc.subject.other | Play and ancestry | pt_BR |
dc.title | POÉTICA DE SERESTAR CATIRINAS | pt_BR |
dc.type | Tese | pt_BR |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Dança (PPGDANCA) | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFBA | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.subject.cnpq | Dança | pt_BR |
dc.contributor.advisor1 | Machado, Lara Rodrigues | - |
dc.contributor.referee1 | Machado, Lara Rodrigues | - |
dc.contributor.referee2 | Ferraz, Fernando Marques Camargo | - |
dc.contributor.referee3 | Oliveira, Eduardo David de | - |
dc.contributor.referee4 | Santos, Marcos dos | - |
dc.contributor.referee5 | Siqueira, Thulho Cezar Santos | - |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/7250080468263829 | pt_BR |
dc.description.resumo | A tese aqui “dançada” apresenta uma costura de memórias acerca da brincadeira do Boi
de Reis em minha história. Nessa narrativa brinco com a passagem do tempo de menino
até chegar a minhas andanças pedagógico-performativas como brincador na cena
popular. A tessitura desse texto busca atender à necessidade de reconhecer a brincadeira
do Boi de Reis, que tem ocorrido há mais de cem anos na Cidade de Vera Cruz/RN, como
um modo de saber pelo corpo de meu povo e de tantas outras pessoas fazedoras dessa
brincadeira. Muito especialmente, faço um recorte no todo da brincadeira e me dedico à
percepção do corpo de Catirina – única presença feminina no jogo lúdico do brincar do
boi. Com ela, busco estudar a construção poética e os saberes culturais e educacionais
imersos no contexto dessa dança de bois. A pesquisa investigativa autorreferente,
aborda questões poético-políticas, sensório sociais e imagético-culturais que me
atravessam no percurso de materialização da figura de Catirina em suas diferentes
versões no decorrer do processo criativo. Com isso, pretendo colocar em debate algumas
proposições acerca do universo da brincadeira, entendendo-a como uma representação
cultural de dado grupo social, dado lugar, dado povo. Ciceroneiam esse texto, MACHADO
(2017), com Danças no Jogo da Construção Poética, OLIVEIRA (2021), com Filosofia da
Ancestralidade, RUFINO (2019), com Pedagogia das Encruzilhadas, SANTOS (2002),
fazendo o cruzo com o Corpo e Ancestralidade. Evoco para dançar comigo GLISSANT
(2021) e sua Poética da Relação e MARTINS (2021) nas Performances do tempo espiralar.
Partilho das contribuições de AMOROSO (2009), que com o seu miudinho me fez girar.
SANTOS (2020), batucou nessa tese “dançada” me atinando para a Poética das Relações.
O grande Mestre Tião Carvalho, brincante de boi e meu padrinho da brincadeira, alumiou
os meus passos na cena e nos modos de brincar. A construção dessa tessitura recupera
minha ancestralidade, pois com ela brinco e acesso as divindades ancestrais do
“Serestar Catirinas”, trabalho artístico fruto dessa pesquisa de doutorado. | pt_BR |
dc.publisher.department | Escola de Dança | pt_BR |
dc.type.degree | Doutorado | pt_BR |
Aparece nas coleções: | Tese (PPGDANCA)
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