Campo DC | Valor | Idioma |
dc.creator | Silva, Rita Caroline da | - |
dc.date.accessioned | 2023-12-13T19:47:11Z | - |
dc.date.available | 2023-12-13T19:47:11Z | - |
dc.date.issued | 2020-02-12 | - |
dc.identifier.uri | https://repositorio.ufba.br/handle/ri/38685 | - |
dc.description.abstract | The jewel is an object with hidden symbols and meanings. From it we can express
and communicate personality, identity, desires, belonging, religion, feeling of
protection and memory of both the creator and the person who assumes it for
contemplation, since ancient times. Through the style of jewelry, it is possible to
identify eras, as with architecture and historical-artistic movements, since the style is
understood as a series of aesthetic values that characterize a specific way of
decorative elements of a certain epoch, culture or individually in society. The
symbolism of the jewel is important to distinguish and identify the human being,
allowing us to make associations with previous experiences related to emotions such
as self-image and image, affective memories, particular and cultural specificities,
meanings that we attribute to something, among others. Given this scenario, one
wonders how to contribute to the set of historiographical studies on jewelry,
particularly regarding symbolic and emotional aspects? The present research has as
its general objective to contribute to the set of historiographical studies on jewelry,
particularly regarding symbolic and emotional aspects. To carry out this study, a
bibliographic review of an exploratory objective was used to collect data on the
history of jewelry, emotional design, fashion, style, in order to have greater familiarity
and knowledge of the problem, obtaining support for the study. The contribution of
the work is to relate jewelry to emotions, based on the emotional design and
historical paths of jewelry. | pt_BR |
dc.language | por | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal da Bahia | pt_BR |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ | * |
dc.subject | Joalheria | pt_BR |
dc.subject | Simbolismo | pt_BR |
dc.subject | Design emocional | pt_BR |
dc.subject.other | Jewelry | pt_BR |
dc.subject.other | Symbolism | pt_BR |
dc.subject.other | Emotional design | pt_BR |
dc.title | A joia: história, simbolismos e emoções | pt_BR |
dc.title.alternative | The jewel: history, symbolisms and emotions | pt_BR |
dc.type | Dissertação | pt_BR |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Artes Visuais (PPGAV ) | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFBA | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.subject.cnpq | Artes | pt_BR |
dc.contributor.advisor1 | Mariño, Suzi Maria Carvalho | - |
dc.contributor.advisor1ID | https://orcid.org/0000-0001-8869-2299 | pt_BR |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/6641978572569252 | pt_BR |
dc.contributor.advisor-co1 | Silveira, Carina Santos | - |
dc.contributor.advisor-co1ID | https://orcid.org/0000-0001-5266-1204 | pt_BR |
dc.contributor.advisor-co1Lattes | http://lattes.cnpq.br/7731933191944131 | pt_BR |
dc.contributor.referee1 | Mariño, Suzi Maria Carvalho | - |
dc.contributor.referee1ID | https://orcid.org/0000-0001-8869-2299 | pt_BR |
dc.contributor.referee1Lattes | http://lattes.cnpq.br/6641978572569252 | pt_BR |
dc.contributor.referee2 | Silveira, Carina Santos | - |
dc.contributor.referee2ID | https://orcid.org/0000-0001-5266-1204 | pt_BR |
dc.contributor.referee2Lattes | http://lattes.cnpq.br/7731933191944131 | pt_BR |
dc.contributor.referee3 | Rosa, Flavia Goulart | - |
dc.contributor.referee3ID | https://orcid.org/0000-0002-1612-4177 | pt_BR |
dc.contributor.referee3Lattes | http://lattes.cnpq.br/7537077209873962 | pt_BR |
dc.creator.ID | https://orcid.org/0009-0005-5856-4057 | pt_BR |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/8641842456050331 | pt_BR |
dc.description.resumo | A joia é um objeto portador de símbolos e significados ocultos. A partir dela
podemos expressar e comunicar personalidade, identidade, desejos, pertencimento,
religião, sentimento de proteção e memória tanto do criador quanto da pessoa que o
assume para contemplação, desde os tempos ancestrais. Por meio do estilo da joia
é possível identificar épocas, como ocorre com a arquitetura e os movimentos
histórico-artísticos, uma vez que o estilo é entendido como uma série de valores
estéticos que caracterizam uma maneira específica de elementos decorativos de
uma determinada época, cultura ou individualmente na sociedade. O simbolismo da
joia é importante para distinguir e identificar o ser humano possibilitando que
façamos associações com experiências vividas, anteriormente relacionadas à
emoções como autoimagem e imagem, memórias afetivas, especificidades
particulares e culturais, significados que atribuímos a algo, entre outros. Diante deste
cenário questiona-se como contribuir para o conjunto de estudos historiográficos
sobre a joia, particularmente no que se refere aos aspectos simbólicos e
emocionais? A presente pesquisa tem como objetivo geral contribuir para o conjunto
de estudos historiográficos sobre a joia, particularmente no que se refere aos
aspectos simbólicos e emocionais. Para a realização deste estudo foi utilizado uma
revisão bibliográfica de objetivo exploratório para levantamento de dados da história
da joalheria, design emocional, moda, estilo, a fim de ter maior familiaridade e
conhecimento do problema, obtendo suporte para o estudo. O trabalho tem como
contribuição relacionar, a joia e as emoções com base no design emocional e
percursos históricos da joalheria. | pt_BR |
dc.publisher.department | Escola de Belas Artes | pt_BR |
dc.type.degree | Mestrado Acadêmico | pt_BR |
Aparece nas coleções: | Dissertação (PPGAV )
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