Campo DC | Valor | Idioma |
dc.creator | Pereira, Lucidalva Rangel | - |
dc.date.accessioned | 2022-05-31T15:14:18Z | - |
dc.date.available | 2022-05-31T15:14:18Z | - |
dc.date.issued | 2021-09-27 | - |
dc.identifier.uri | https://repositorio.ufba.br/handle/ri/35388 | - |
dc.description.abstract | This work presents the results of a research carried out within the scope of the Professional
Master's Degree in Letters at the Federal University of Bahia (Profletras/UFBA). It also
presents, as a product of this research, the proposal of a work aimed at the school literacy of
Elementary School II students, structured from rap as a social practice of black youth,
observed in the context of teaching and learning the Portuguese language of a class of 7th
year of a municipal school in Salvador, Bahia, in which I work as a teacher-researcher. This
proposition is extended to other Brazilian school contexts in which rap stands out as a social
practice of students. The investigation included the realization of a literature review,
combined with the use of autoethnography and documental research, pointing out the need
for the study and proposal to be directed to the education of ethnic-racial relations, provided
for by Law 10.639/03. The main theoretical contributions that guided this study are found in
Cavalleiro (2001, 2014), Bento (2012), Freire and Macedo (2011), Gomes (2001, 2005, 2008,
2017), Kleiman (2005, 2007), Munanga (2005, 2020), Passeggi (2008), Rojo (2009),
Schneuwly and Dolz (2004), Souza (2011), Street (2014), among other authors. The research
showed that working with rap in the classroom makes it possible to explore the multiple
languages involved in this cultural practice in an anti-racist perspective, in which students,
moving away from the situation of silencing that is commonly imposed on them in/by the
school, can act as enunciators of their concerns and complaints about their reality, in order to
contribute to their linguistic and political formation. The investigation allowed me, as a
teacher-researcher, to make a theoretical-critical-formative reflection, which points to a
paradigm shift in my praxis, especially with regard to my conceptions of literacy and
education, which, in the Brazilian educational scenario, they cannot dissociate themselves
from the ideological and anti-racist perspective, capable of breaking with the rational logic
of power that subordinates beings and knowledge. | pt_BR |
dc.description.sponsorship | CAPES | pt_BR |
dc.language | por | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal da Bahia | pt_BR |
dc.subject | Língua portuguesa (Ensino fundamental) | pt_BR |
dc.subject | Leitura (Ensino fundamental) | pt_BR |
dc.subject | Letramento | pt_BR |
dc.subject | Educação multicultural | pt_BR |
dc.subject | Música na educação | pt_BR |
dc.subject | Rap | pt_BR |
dc.title | Letramentos a partir do Rap: voz e vez na aula de línguaportuguesa | pt_BR |
dc.type | Dissertação | pt_BR |
dc.publisher.program | Programa de Mestrado Profissional em Letras - (PROFLETRAS) | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFBA | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.subject.cnpq | CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES | pt_BR |
dc.contributor.advisor1 | Assumpção, Simone Souza de | - |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/8732647932765010 | pt_BR |
dc.contributor.referee1 | Assumpção, Simone Souza de | - |
dc.contributor.referee2 | Eggert, Edla | - |
dc.contributor.referee3 | Souza, Ana Lúcia Silva | - |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/8475211514380083 | pt_BR |
dc.description.resumo | Este trabalho apresenta os resultados de uma pesquisa feita no âmbito do Mestrado
Profissional em Letras da Universidade Federal da Bahia (Profletras/UFBA). Apresenta
também, como produto dessa pesquisa, a proposição de um trabalho voltado aos letramentos
escolares de alunos(as) do Ensino Fundamental II, estruturada a partir do rap como prática
social da juventude negra, observada no contexto de ensino e aprendizagem de língua
portuguesa de uma turma de 7º ano de uma escola municipal de Salvador, Bahia, na qual eu
me insiro como professora-pesquisadora. Essa proposição é extensiva a outros contextos
escolares brasileiros em que o rap se destaque como prática social dos(as) estudantes. A
investigação compreendeu a realização de uma revisão bibliográfica, aliada à utilização da
autoetnografia e da pesquisa documental, sendo apontada a necessidade de que o estudo e a
proposição se direcionassem à educação das relações étnico-raciais, prevista pela Lei
10.639/03. Os principais aportes teóricos que guiaram esse estudo encontram-se em
Cavalleiro (2001, 2014), Bento (2012), Freire e Macedo (2011), Gomes (2001, 2005, 2008,
2017), Kleiman (2005, 2007), Munanga (2005, 2020), Passeggi (2008), Rojo (2009),
Schneuwly e Dolz (2004), Souza (2011), Street (2014), entre outros autores. A pesquisa
mostrou que o trabalho com o rap em sala de aula possibilita explorar as múltiplas linguagens
envolvidas nessa prática cultural em uma perspectiva antirracista, em que os(as) alunos(as),
deslocando-se da situação de silenciamento que comumente lhes é imposta na/pela escola,
podem atuar como enunciadores de suas inquietações e denúncias acerca de sua realidade,
de modo a contribuir para sua formação linguística e política. A investigação possibilitou
que, na condição de professora-pesquisadora, eu fizesse uma reflexão teórico-críticaformativa,
que aponta para uma mudança de paradigma em minha práxis, em especial no que
toca às minhas concepções sobre letramentos e educação, os quais, no cenário educacional
brasileiro, não podem se dissociar da perspectiva ideológica e antirracista, capaz de romper
com a lógica racional de poder que subalterniza seres e saberes. | pt_BR |
dc.publisher.department | Instituto de Letras | pt_BR |
Aparece nas coleções: | Dissertação (PROFLETRAS)
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